X
تبلیغات
اكسل را در دنيايي متفاوت تجربه کنید - آموزشگاه مجازی اکسل
اكسل را در دنيايي متفاوت تجربه کنید
با سلام به همه ی دوستان.

ضمن عرض تبریک سال جدید، بایستی در ابتدا تشکری داشته باشم از همه ی دوستان خوبم که با ارسال نظرات خوب و مهربانانه خود، من رو حسابی دلگرم کردند و باعث ایجاد انگیزه ای شدند تا تصمیم بگیرم مجددا مطالب رو به روز رسانی کنم (در عین مشغولیت فراوان).

به زودی مطالب بخش آموزش برنامه نویسی در اکسل و آموزشگاه مجازی اکسل به روز رسانی خواهند شد.



ارسال در تاريخ جمعه هشتم اردیبهشت 1391 توسط محمود رمضاني

یکی از موارد بسیار کاربردی در اکسل استفاده از گزینه­ی Paste Special می باشد که متاسفانه عده­ی کمی از آن استفاده می کنند. در این آموزش قصد دارم تا توضیح مفصلی روی تمامی گزینه­ها داشته باشم.

زمانی که ما از قسمتی از سلولها در اکسل کپی (Copy) گرفته و قصد داریم تا آن اطلاعات را در جایی دیگر قرار دهیم (Paste)، اطلاعات بصورت کامل و با تمامی اجزای ظاهری و درونی اعم از فرمول و رنگ و تنظیمات محدود کننده (Validation) به محل جدید کپی می شوند اما با استفاده از امکان Paste Special که در منوی Edit و هم با استفاده از کلیک راست می توان به آن دسترسی داشت، می شود بصورت گسترده­تری از عملیات Copy-Paste استفاده نمود.  حالا بپردازیم به گزینه­های این ابزار:

تنظیمات Paste

1.     All: این گزینه که گزینه­ی پیشفرض نیز می باشد اطلاعات را با تمامی جزئیات به محل جدید کپی می نماید. (شامل فرمول، توضیح، رنگ، حالات کادر و ...)

2.     Formulas: اگر سلول و یا سلولهایی را که انتخاب کرده­ایم دارای فرمول باشند، انتخاب این گزینه باعث می شود تا فقط مقادیر ثابت و فرمولها به محل جدید کپی شوند و اگر روی سلولی که آن را کپی گرفته­ایم دارای فرمت خاصی بود، هیچ کدام از این فرمت بندی را در جای جدید نخواهیم دید.

3.     Values: اگر سلول و یا سلولهایی را که انتخاب کرده­ایم دارای فرمول باشند، انتخاب این گزینه باعث می شود تا فقط مقدار و یا مقادیر حاصل فرمول آنهم بدون هیچ گونه تغییرات فرمت دهی به محل جدید کپی شوند. کاربرد این گزینه برای مواقعی ای است که ما قصد داریم تا حاصل یک فرمول (مقدار) را به جای جدیدی کپی کنیم.

4.     Formats: انتخاب این گزینه باعث می شود تا کلیه فرمت موجود روی قسمت کپی گرفته شده به محل جدید انتقال یابد در واقع باعث می شود تا سلولهای جدید، فرمت سلولهای قبلی را به خود بگیرند. کاربرد این قسمت برای مواقعی است که می خواهیم قسمتی از اطلاعات (سلولها) فرمتی مشابه جایی دیگر داشته باشند به همین منظور از قسمتی از اطلاعات که دارای فرمت مورد نظر هستند Copy گرفته و به جای جدید که مایلیم فرمتی مشابه جای قبلی داشته باشد، Paste می کنیم متنها با استفاده از Paste Special و رعایت موارد گفته شده.

5.     Comments: گاهی اوقات، برای کار کردن راحتتر کاربران با پروژه های ایجاد شده در اکسل، روی بعضی از قسمتها (سلولها) توضیحاتی را قرار می دهیم که به Comment معروفند. استفاده از این گزینه فقط توضیحات قرار داده شده روی خانه­­های کپی گرفته شده را به محل جدید منتقل می کند.

6.     Validation: قبل از شروع به توضیح این قسمت، لازم می دانم تا در ابتدا توضیحاتی را در مورد خود ابزار Validation ارائه دهم.

Validation یکی از ابزارهای بسیار جالب موجود در برنامه اکسل می باشد.

خیلی اوقات لازم است تا سلولها را نسبت به اطلاعاتی که در آنها وارد می کنیم محدود کنیم. مثلاً اینکه کاری کنیم تا در یک سلول فقط مقدار عددی وارد شود و یا اینکه فقط یک مقدار تقویم و آنهم در یک بازه­ی زمانی خاص را قبول کند و از این قبیل کاردبردها. با استفاده از Validation می توان محدودیتهایی را برای سلولها از نظر مقادیر ورودی در نظر گرفت. بطور مثال اگر قصد ورود نمرات تحصیلی را داشته باشیم، می توانیم سلولها را به گرفتن عددی بین صفر (0) تا بیست (20) محدود کرد تا احیاناً نمره­ای خارج از محدوده واقعی درج نگردد. توضیحات بیشتر در مورد استفاده از Data Validation در موضوعات دیگری و بطور مفصل توضیح داده خواهد شد.

اگر در هنگام Paste کردن از این گزینه استفاده شود، کلیه تنظیمات مربوط به سلولی که کپی گرفته­ایم، به جای جدید برده می شود.

7.     All using Source theme: انتخاب این گزینه باعث می شود تا همه­ی موارد داده­ای از قبیل مقادیر و فرمولها با همان شکل ظاهری­ای که دارند به محل جدید کپی شوند.

8.     All except borders: اگز بخواهیم تمامی محتوا و مقادیر را بجز کادربندی، به جای جدید کپی کنیم از این گزینه استفاده می کنیم.

9.     Column widths: این گزینه تنظیمات مربوط به عرض ستونها را به جای جدید کپی می کند. مثلاً اگر جدولی داریم که از نظر عرض ستونها می خواهیم عیناً شبیه جدولی دیگر شود، از این گزینه استفاده می کنیم.

10. Formulas and number formats: انتخاب این گزینه باعث می شود تا مقادیر عددی، متنی و فرمولها و دیگر موارد به محل جدید کپی شند اما بدون تنظیمات قالب بندی مانند رنگ فونت و غیره.

11. Values and number formats: کلیه موارد به محل جدید کپی می شوند اما فرمولها کپی نشده و فقط مقادیر حاصل فرمول به محل جدید کپی می شوند منتها بدون تنظیمات قالب بندی.

تنظیمات Operation

در این قسمت می پردازیم به تنظیمات محاسباتی ای که مایلیم در حین Copy-Paste کردن داده­ها انجام پذیرند. بطور مثال فرض کنید که یک جدول عددی داریم و می خواهیم اعداد دیگری را طوری روی این مقادیر کپی کنیم که بعد از دستور Paste اعداد جدید با اعداد قبلی جمع شوند. بدین منظور قبل از صدور دستور کپی گزینه­ی Add را انتخاب می کنیم.

1.     None: این گزینه هیچ گونه دستور محاسباتی و ریاضی را روی اعداد کپی شده انجام نمی دهد. و بصورت پزینه ی پیش فرض این قسمت می باشد.

2.     Add: انتخاب این گزینه باعث می شود تا اعداد کپی گرفته شده با اعدادی که از قبل در خانه­ها موجودند، جمع گردند.

3.     Subtract: انتخاب این گزینه باعث می شود تا اعداد کپی گرفته شده از اعدادی که از قبل در خانه­ها موجودند، تفریق گردند.

4.     Multiply: انتخاب این گزینه باعث می شود تا اعداد کپی گرفته شده در اعدادی که از قبل در خانه­ها موجودند، ضرب گردند.

5.     Divide: انتخاب این گزینه باعث می شود تا اعدادی که از قبل در خانه­ها موجودند بر اعداد کپی گرفته شده تقسیم گردند.

تنظیمات دیگر

1.     Skip blanks: اگر در محدوده کپی گرفت گرفته شده، خانه­های خالی داشته باشیم. زمانی که از Copy-Paste استفاده می کنیم انتخاب این گزینه باعث می شود تا هیچگونه تنظیمات قالب بندی که روی خانه­های خالی قرار داده­ایم به محل جدید کپی نشود. اعم از تنظیمات رنگ فونت، کادربندی و غیره.

2.     Transpose: این گزینه جهت اطلاعات و خانه ها را در موقع Paste کردن عوض می کند. بطور مثال اگر لیست دانش آموزان که کپی گرفته­ایم بصورت افقی باشد، و در هنگام Paste کردن، این گزینه را انتخاب کنیم. باعث می شود تا لیست در جای جدید بصورت عمودی درج گردد.

3.     Paste Link: با انتخاب این گزینه کلیه سلولها بصورت یک ارجاع کپی می شوند. یعنی اینکه مقدار هر سلول وابسته است به سلول نظیر خودش در محل کپی گرفته شده و اگر مقدار یک سلول کپی گرفته شده تغییر یابد، مقدار سلول در جایی که Paste شده نیز تغییر می یابد.

ما را از نظرات و سئوالات خوبتان محروم نفرمایید. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.



ارسال در تاريخ چهارشنبه هفدهم شهریور 1389 توسط محمود رمضاني
خیلی اوقات ممکن است بخواهید کاری کنید تا فرمولهایی که بدست آورده و در اکسل از آنها استفاده می کنید را از دید کاربرانی که با فایل شما کار می کنند را مخفی کنید. برای انجام این کار می توانید به روش زیر عمل نمایید.

 

  1. ابتدا یک فایل اکسل ایجاد نموده و در آن یک فرمول ساده را بوجود آورید. بطور مثال می توان یک فاکتر ساده را در نظر گرفت که در آن در هر سطر تعداد محصول فروخته شده در قیمت واحد آن ضرب می گردد. (برای توضیحات بیشتر فایل اکسل ضمیمه را دانلود کنید).

 

در Format Cell (تنظيمات مربوط به خانه­هاي اكسل) قسمتي وجود دارد به نام  Protection كه داراي دو قسمت انتخابي مي باشد به نام­هاي Locked و Hidden که در این قسمت مورد صحبت ما درباره ی Hidden می باشد.

Format Cell-Hidden

مخفی نمودن فرمولها (کاربرد Hidden)

در قسمت Format Cell و در تب Protection شما علاوه بر گزینه ی Locked گزینه ی دیگری به نام Hidden را نیز مشاهده می نمایید.

اگر قبل از قفل کردن یک شیت، خانه هایی را که در آنها فرمول نوشته اید را انتخاب نموده و سپس وارد Format Cell  شده و گزینه ی Hidden آنها را انتخاب کنید (تیک بزنید) و سپس شیت را قفل نمایید، خواهید دید که علاوه بر کارهایی که در بالاتر توضیح داده شد، فرمولهای خودتان را نیز از دید کاربر مخفی نموده اید.

یعنی اینکه تا زمانی که شیت شما از حالت قفل خارج نگردد کسی متوجه روابط محاسباتی که در شیت پیاده نموده اید نخواهد شد.

 

تمامی آموزشهایی که در بالا گفته شد برای این است تا شما بتوانید پس از ایجاد یک فایل اکسل، و برای صحت در درستی داده ها و نیز مخفی نمودن عملیاتهایی که پیاده سازی نموده اید ابزارهایی را به کار گیرید.

امید که مقبول واقع شده باشد.

فایل ضمیمه را می توانید از اینجا دانلود کنید. (نسخه ۲۰۰۳)

فایل ضمیمه را می توانید از اینجا دانلود کنید. (نسخه ۲۰۰۷)

 



ارسال در تاريخ پنجشنبه بیست و هشتم مرداد 1389 توسط محمود رمضاني
شاید برایتان جالب باشد، زمانی که یک فایل اکسل را ایجاد می کنید بتوانید امکانی فراهم آورید تا به کاربر اجازه دهید فقط در محل هایی که شما مشخص نموده اید مقدار وارد کند و اجازه ورود اطلاعات در سایر نقاط را نداشته باشد.

برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. ابتدا یک فایل اکسل ایجاد نموده و در آن یک فرمول ساده را بوجود آورید. بطور مثال می توان یک فاکتور ساده را در نظر گرفت که در آن در هر سطر تعداد محصول فروخته شده در قیمت واحد آن ضرب می گردد. (برای توضیحات بیشتر فایل اکسل ضمیمه را از لینک پایین دانلود کنید).

 در Format Cell (تنظيمات مربوط به خانه­هاي اكسل) قسمتي وجود دارد به نام  Protection كه داراي دو قسمت انتخابي مي باشد به نام­هاي Locked و Hidden و گزینه مورد بحث در این قسمت Locked می باشد. ما از قسمت Locked براي اينكه نوشتن مطالب را به بعضي از قسمتها محدود كنيم، استفاده مي كنيم

Format Cell-Locked

 ایجاد محدوده مجاز ورود اطلاعات (کاربرد Locked)

همانطور که قبلا اشاره شد، در قسمت Format Cell همه ی خانه ها قسمتی وجود دارد به نام Locked که بصورت پیشفرض برای تمامی خانه ها انتخاب شده است (تیک خورده است). زمانی که ما گزینه ی Tools->Protection->Protect Sheet (در آفیس 2003) و یا گزینه ی Review->Protect Sheet (در آفیس 2007) را انتخاب می کنیم، تمامی خانه هایی که در شیت ما، قسمت Locked آنها انتخاب شده است را قفل می کند. یعنی اجازه ورود اطلاعات یا هر کار دیگری را روی همان محدوده، به ما نمی دهد. البته این عملیات می تواند با دادن پسورد همراه باشد و شما می توانید پسورد را در قسمت Password to unprotect sheet وارد نمایید تا در زمان نیاز فقط خود شما بتوانید آنرا بازگشایی نموده و تغییرات را اعمال نمایید.

توضیح: به منظور اطمینان از پسورد، اکسل دو بار آنرا از شما درخواست می کند تا وارد نمایید.

پس چون می بینیم که در حالت عادی در همه ی خانه های اکسل قسمت Locked انتخاب شده است، با انجام این کار، کل شیت قفل می گردد. حالا برای اینکه کاری کنیم تا بتوان به کاربر اجازه داد تا بتواند در قسمتی از خانه ها، اطلاعات وارد کند، ابتدا قبل از انتخاب گزینه ی قفل گذاری، محدوده مورد نظر (محدوده ای که مایلیم حتی پس از قفل گذاری بتوان در آن ورود اطلاعات داشت) را انتخاب نموده و سپس به Format Cell رفته و تیک Locked را بر می داریم.

حالا اگر شیت را قفل کنیم می بینیم که می توان کماکان در این سلولها اطلاعات وارد نمود و در مورد سایر سلولها نیز این امکان وجود نخواهد داشت.

برای قرار دادن امکانات بیشتر روی شیت قفل شده مانند حذف یک سطر یا تغییر عرض یک ستون، در هنگام قفل نمودن میتوان با استفاده از پنجره ای که در زیر  قسمت ورود پسورد مشاهده می کنید و با تیک زدن قسمت های مورد نظر، این امکانات را به محدوده قفل شده اضافه نمود.

مانند اینکه بخواهیم به کاربر اجازه دهیم تا خانه های قفل شده را بتواند انتخاب نماید یا اینکه بتواند عرض یک ستون را افزایش دهد.

Protect Sheet Options

 امید که این آموزش مقبول واقع گردد.

در قسمت بعدی، روش مخفی نمودن فرمولها در یک فایل اکسل آموزش داده خواهد شد.

فایل اکسل ضمیمه را می توانید از اینجا دانلود کنید. (برای اکسل ۲۰۰۳)

فایل اکسل ضمیمه را می توانید از اینجا دانلود کنید. (برای اکسل ۲۰۰۷)

منتظر نظرات و پیامهای خوبتان هستم.



ارسال در تاريخ پنجشنبه بیست و هشتم مرداد 1389 توسط محمود رمضاني

گاهي اوقات احتياج داريم تا در يك ستون، اطلاعاتي را که دارای آیتمهای یکسانی هستند را بصورت تكراري وارد نماييم.

بعنوان مثال مي توان مدرك تحصيلي را در نظر گرفت كه تمامي كارمندان، اعضا و افراد مختلفي كه مي خواهيم نام مدرك تحصيلي آنها را در سلولها وارد كنيم از چند گزينه تجاوز نمي كند (دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و ...). به همين دليل مي توان با استفاده از روشي ساده از نوشتن هر باره­ی آنها جلوگيري نمود و با ايجاد يك ليست، ورود اطلاعات را كاملا ساده نمود.

براي انجام اين كار مي توان به روش زيراقدام نمود.

 1.     ابتدا سلول و يا سلولهايي را كه مايليم اطلاعات در آنها بصورت ليست درج شود را انتخاب مي كنيم.

2.     حالا وارد منوي Data شده و سپس گزينه Validation را انتخاب مي كنيم.

3.     در اين قسمت شما سه سربرگ (Tab) مي بينيد. وارد سربرگ Setting شده و از قسمت Allow گزينه­ي List را انتخاب مي كنيم.

4.     حالا میرسیم به قسمتی که باید مقادیر لیست را انتخاب کنیم. برای انجام این کار دو راه در پیش رو داریم:

 4.1.  راه اول: بایستی قبل از ورود به این مرحله ابتدا در جایی از شیت، مقادیر را وارد کنیم (تایپ کنیم) و سپس زمانی که به این قسمت رسیدیم، در کادر Source روی دکمه­ی Select Range (دکمه­ای که در انتهای کادر قرار دارد) کلیک نموده و سپس محدوده مقادیر لیست را که قبلا تایپ نموده­ایم را با درگ کردن انتخاب کنیم حالا با زدن دکمه­ی Enter و یا کلیک مجدد بر روی همان دکمه، آیتمهای لیست را مشخص نموده و به مرحله قبل باز می گردیم.

 4.2. راه دوم: تایپ کردن گزینه­های لیست در کادر Source با قرار دادن کاراکتر کاما (,) بین اقلام تایپ نموده و به منظور مشخص نمودن هر کدام از گزینه­ها.

 

 حالا لیست شما آماده است و می توانید به جای تایپ کردن مدرک تحصیلی، آنرا از لیست آماده انتخاب کنید.

 

» از مزایای این کار می توان به داشتن عملیات فیلتر قویتر اشاره نمود چون در بسیاری از موارد و بدلیل عدم دقت کاربران در تایپ، نتایج عملیات فیلترینگ، بصورت مورد انتظار نیستند و با استفاده از لیست در واقع شما یک یکسان سازی در عمل تایپ بعضی از فیلدها را فراهم آورده­اید.



ارسال در تاريخ شنبه نهم مرداد 1389 توسط محمود رمضاني
با سلام

در این قسمت از وبلاگ، آموزشهايي در مورد اكسل و بصورت كاربردي و موضوعي قرار خواهد گرفت. اميد است تا ضمن كمك به تمامي دوستان، با ارسال نظرات خود بنده را در ارائه كاري بهتر حمايت نماييد.



ارسال در تاريخ یکشنبه بیست و سوم خرداد 1389 توسط محمود رمضاني

پیج رنک

دانلود آهنگ